Search
Close this search box.

انواع کاغذ دیواری دکوراسیون اداری و دفتر کار

انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری چیست ؟

کاغذ دیواری نوعی پوشش برای دیوارهای داخلی ساختمان می باشد که به روشهای مختلفی چاپ می شود و به صورت رول یا متری به فروش می رسد و با استفاده از چسب مخصوص آن را به دیوار نصب می کنند .

از روشهای چاپ کاغذ دیواری می توان چاپ سطحی ، چاپ کلیشه ای ، چاپ سیلک اسکرین و چاپ دورانی را نام برد .

انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری پارچه ای : این محصول بر روی کاغذ چاپ می شود و سبک تر است ، هیچگونه لایه محافظتی ندارد و در برابر رطوبت و آلودگی ضعیف می باشد به همین علت کمتر مورد استفاده و تولید قرار می گیرد.

کاغذ دیواری با روکش وینیل : این محصول از ماده ای به نام وینیل آکرلیک و یا  پلی وینیل کلراید (پی وی سی) اسپره یا روکش می شود . این محصول در اکثر فضاها حتی آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در مقابل رطوبت و چربی مقاوم است و قابل شستشو و ضد لک می باشد .

کاغذ دیواری با روکش وینیل سخت و جامد : این محصول با روکش ویلی جامد پوشش داده شده و مقاومت بالایی دارد. قابل شستشو و کنده شدن می باشد  به همین خاطر در بیشتر فضاها استفاده می شود جز مکانهایی که تماس یا برخورد فیزیکی با کاغذ دارند .

کاغذ دیواری وینیل فابریک بک : در این محصول لایه‌ای پوشیده از وینیل سخت روی سطح دکور اتیوشان لمینت شد است که به سه دسته تقسیم می شود.

وینیل سخت یا جامد

  • این محصول دارای یک نوار وینیلی است که بر روی لایه ای پارچه ای یا کاغذی لمینت شده و بسیار مقاوم تر از سایر نمونه ها می باشد . این کاغذ صد در صد قابل شستشو است.
حتما بخوانید:  مهمترین کاربردهای چاپ چیست و تأثیر آن در تبلیغات

کاغذی

  • این محصول پایه کاغذی دارد که سطح طرح دار روی آن چاپ میشود . این مدل کاغذ روکش نشده است اما برخی هم روکش دارند که بر روی جوهر کشیده شده و از آن محافظت می‌کند.

کاغذهای وینیلی نون وون یا غیر بافته شده

  • این محصول از یک کاغذ نون وون با یک صفحه وینیلی درست شده است . در مقابل آب بسیار مقاوم و غیر قابل نفوذ می باشد به همین علت در حمام و آشپزخانه کاربرد بیشتری را دارد .

کاغذ دیواری از منسوج نبافته یا نون وون

  • این محصول از مخلوط الیاف فیبر سلولوزی بلند و الیاف نساجی تشکیل شده است و از طریق مواد آکرلیک تقویت و توسط رنگ دانه ها یک نوع تاری ایجاد می کند.

برای بالا بردن قدرت جذب و استحکام و مقاوم بودن در برابر رطوبت از افزودنی های خاصی کمک می گیرند .

نصب این محصول بسیار آسان است و می توان از آن چندین بار استفاده کرد .

نصب کاغذ دیواری

قبل از نصب کاغذ لازم است زیر دیوار را آماده کنیم یعنی سطح دیوار باید صاف و یکدست بدون سوراخ رطوبت یا خرابی های گچ دیوار باشد به این کار زیر سازی میگویند . کاغذ دیواری برای دیوارهای چوبی و سیمانی مناسب نمی باشد و بیشتر روی دیوارهای گچی نصب می شود.

باید این را در نظر داشت که هر کاغذ دیواری مناسب هر فضایی نیست مثال کاغذهای نقش و نگار دار برای دیوارهایی با ابعاد کوچک مناسب نیست زیرا بریده می شوند و طرح آنها به خوبی نشان داده نمی شود .

تاریخچه کاغذ

حتما بخوانید:  دلایل اهمیت استفاده از هولوگرام چیست ؟

بنا به دو علت می توان گفت تاریخچه کاغذ از چین باستان آغاز می شود :

۱ : مخترع کاغذ چینی ها بودند .

۲ : چینی ها دویست سال پیش از میلاد کاغذ برنج را روی دیوار می چسباندند .

کاغذ دیواری ضد زلزله

این محصول از رشته های بسیار نازک و مستحکم شیشه ای ساخته شده است و با به هم بافتن این رشته ها یک پوشش ارتجاعی و محکم ایجاد می شود که این رشته ها هنگام وقوع زلزله یا تکان خوردن دیوارها انرژی حاصله را به چهار جهت مختلف پخش و تقسیم می کند. لازم به ذکر است این نوع کاغذ به تنهایی تحمل تکان خوردن شدید دیوار را ندارد به همین خاطر دانشمندان چسب مخصوصی برای این نوع کاغذ تولید کرده اند . این محصول از سال ۲۰۱۴ با نام کاغذ دیواری سیسمیک وارد بازار شده است و نسبت به کاغذ دیواری های معمولی گران تر می باشد .

برای ادارات کاغذ دیواری ساده بهتر است یا طرح دار؟

انتخاب بین کاغذ دیواری ساده یا طرح دار بستگی به سلیقه شخصی، استایل طراحی داخلی اداره، اندازه فضا و هدف نهایی دارد. هر دو گزینه می‌توانند جذابیت خاص خود را داشته باشند و بر اساس متغیرهای مختلف، یکی از آنها مناسب‌تر به نظر آید. در زیر چند نکته برای درک بهتر این موضوع ذکر شده است:

در محیط‌های کاری رسمی، کاغذ دیواری ساده و با رنگ‌های ملایم ممکن است بهترین گزینه باشد. این نوع کاغذ دیواری می‌تواند به ایجاد یک احساس حرفه‌ای و شیک در فضا کمک کند.

اگر فضای کاری کم رویداد و آرام باشد، انتخاب کاغذ دیواری با طرح یا رنگ‌های آرام و ساده ممکن است محیط را آرامبخش‌تر کند.

حتما بخوانید:  انواع جعبه بسته ‌بندی تبلیغاتی را بشناسیم

در فضاهای کوچک، استفاده از کاغذ دیواری ساده با رنگهای روشن می‌تواند به ایجاد حس فضای بیشتر کمک کند.

در صورت استفاده از کاغذ دیواری طرح‌دار، توجه به افراز و نزولات طرح مهم است. طراحی‌های ساده‌تر و کم ترکیب ممکن است در فضاهای کاری آرامبخش‌تر به نظر بیایند.

اگر اداره شما یک آرم خاص یا لوگو دارد، ممکن است در نظر گرفته شود که این آرم به شکل بزرگتری بر روی کاغذ دیواری نقش ببندد و به برندینگ فضا کمک کند.

اگر تمایل به تغییرات متناوب دارید، کاغذ دیواری ساده ممکن است گزینه بهتری باشد. اما اگر قصد دارید برای مدت طولانی از یک طرح استفاده کنید، کاغذ دیواری طرحدار ممکن است گزینه‌ای مناسب باشد.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments