Search
Close this search box.

درباره پوستر و اصول آن

زمانی که شما از دو عنصر طراحی و متن استفاده می کنید یک ابزار تبلیغاتی ساخته و به نام پوستر، پوستر تبلیغاتی که به واسطه گرافیک زیبا به وجود آمده است. که در آن اطلاع رسانی یک پیام تبلیغاتی به زیرکی به کار رفته است. معمولا یکی  از ابزارهای مورد تایید تبلیغاتی به حساب می آید که در صنعت چاپ قابل توجه مخاطبین قرار می گیرد طراح با بکار گیری تکنیک های گرافیکی و با خلق آثاری بر سطح کاغذ، دیوار، بوم، فلز، که از تلفیق دو هنر عکاسی و نقاشی به وجود می آید. خلق تصویری ایجاد می کند پوستر بیشتر از روش چاپ دیجیتال  استفاده می شود که در یک لحظه و با دیدن تصویر  باید پیام تبلیغاتی به مخاطب ارسال شود.

تاریخچه پوستر

شاید در قرن های گذشته تبلیغات معنای خاصی نداشته ولی انسان ها برای ثبت یک رویداد یا آگهی دادن یک موضوع از تلفیق هنر نقاشی استفاده میکردن تا یک اطلاعیه ایی را به عموم مردم برسانند. در اواخر قرن پانزدهم میلادی پیدایش صنعت چاپ و خود نمایی کرد. تاریخچه پوستر به اواسط دهه ۱۸۰۰ برمیگردد. پوستر یکی از فرم های تبلیغاتی به شمار میرود که با برقرای تصویر و گرافیک به وجود آمده است. تمامی نقوش برجسته آشوری، ایرانی و رومی، نوعی پوستر به حساب می آید. شما در تاریخچه پوستر های اولیه بیشتر از کلمات و حروف استفاده میشد تا به معرفی بیشتر کالا بپردازد.

تاریخچه طراحی پوستر در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، انگلیس،روسیه و آلمان برمیگردد ولی بعد از جنگ جهانی دوم با گسترش طراحی به کشورهای جهان سوم نیز انتقال یافت که از جمله کشورهای موفق در این زمینه مثل لهستان، کوبا، ژاپن و ایران که با آثار استاد مرتضی ممیز و استادان به نام دیگر اول در زمینه طراخی پوستر های مذهبی طراحی و بعد از آن در تبلیغات نیز استفاده شد.

حتما بخوانید:  مراحل چاپ سربرگ و فواید استفاده از آن

ویژگی های یک پوستر تبلیغاتی موفق چیست؟

 در طراحی یک پوستر خلاق و زیبا باید از یک سری اصول پایدار استفاده کرد.که به جذابیت کار خیلی کمک کننده است.

سادگی در پوستر:

شما با رعایت سادگی در طراحی از گیج و مبهم شدن موضوع جلوگیری کرده و با استفاده از فرم و رنگ مناسب مفهوم رابه درستی به مخاطب خود انتقال میدهید.

ترکیب بندی:

کمپوزسیون یا ترکیب بندی یکی از اصول پایه و اولیه در طراحی به حساب می آید یک طراح با روانشنایی رنگ و با انتخاب درست آن و با کنار هم قرار دادن آنها به یک طرح ماندگار کمک کند.

گویایی در پوستر:

بیننده با نگاه اول باید مفهوم کلی از طراحی را درک کند و فضای پوستر نباید بی ربط با اصل موضوع باشد.

خوانایی در پوستر:

چیدن حروف و اینکه در جای مناسب قرار گرفته شود. و اینکه عاری از غلط املایی باشد جز اصول اولیه طراحی پوستر میباشد.

انواع پوستر

پوستر های تبلیغاتی. هماتن طور که مشخص است. این نوع پوستر یک ویژگی مهم را دنبال میکند و آن تبلیغات یک موضوع خاص است شما با تلفیق رنگ و عکس و متن نوشته حرفه و موضوع شغلی خود را به نمایش گذاشته تا معرف برند خود باشید.

پوستر های سیاسی. برای به نمایش گذاشتن قدرت و معرفی خود در نظر هایی عمومی یکی از ابزارهایی قدرتمند، میتوان به طراحی پوستر اشاره کرد. در انتخابات مجلس یا شورای شهر یا انتخابات ریاست جمهوری ما با این معقوله بسیار زیاد روبرو هستیم از قدیمی ترین و تاثیر گذار ترین پوستر های سیاسی میتوان به پوستر لرد کینچر در جنگ جهانی اول اشاره کرد.که تاثیر بسیار بالایی در وفاداری سرباز ها داشت.

حتما بخوانید:  چاپ انواع فاکتور با جنس های مختلف (راهنمایی کامل)

پوستر های فیلم

شما هم اکثرا با این پیام تبلیغاتی در بیلورد های خیابانی روبرو بودید. تبلیغات یک فیلم سینمایی یا سریال خانگی با تلفیق عکس های بازیگران آن فیلم یا دیالوگ جذاب یه تیکه از فیلم گاه با رنگ بندی های خاص یا گاهی با طراحی رنگ و عکس نقش اول فیلم پوستر های تبلیغاتی فیلم یکی از بیشترین تبلیغات محیطی را تشکیل میدهند.در این پوستر ها اسامی بازیگران و ذکر نام تهیه کننده وکارگردان آن یکی از دلایلی است که مخاطب را به سمت تماشای فیلم میکشاند.

پوستر های تلفیق و انگیزشی

گاهی برای اینکه به آرامش درونی و طی کردن مسیرهای سخت کاری برسیم به کلاس های انگیزشی که استادان با راهنمایی کلی به هدف ما کمک بزرگی خواهند کرد نیازمند هستیم حتما در ورودی کلاس ها یا در تبلیغات محیطی یا تبلیغات سایتی برای معرفی این کلاس ها با طراحی ویژه روبرو شده اید. که طراح با نمایش دادن یک راه سخت و در نهایت آسان کردن آن شما را جذب آن کلاس کرده است.  

پوستر های رویدادها

برای معرفی یک رویداد یا یه فعالیت در حال انجام در سطح شهر با پوسترهای جذاب روبرو که خبر از برگزاری یک مسابقه اسب سواری یا رالی در خارج ازشهر را میدهند یا برگزاری یک کنسرت با خواننده خوش صدای شهر را گوشزد میکنند.

پوستر های مسافرتی

وقتی وارد یک آژانس تبلیغاتی شده باشید با طراحی های گرافیگی زیبا روبرو میشوید که شما را ترغیب میکند حتما باسفر کردن به آنجا سفر کنید و از شگفتی های طبیعی آن منطقه لذت ببرید.

حتما بخوانید:  نکات مهم درباره چاپ فاکتور رنگی

پوستر های آموزشی

این نوع پوستر ها فرقی  که با بقیه پوستر های ذکر شده دارد. در اینجا باید ترویج بحث در زمینه آموزشی یا تحقیقاتی است که بیشتر از کلمات استفاده شده تا عکس و گرافیک و بیشتر تحقیقات علمی نمایش داده شود و بیشتر مراکز علمی نماتیش داده میشود.

نکات مهم در افزایش تأثیرگذاری و جلب توجه پوستر

استفاده از طراحی‌های جذاب، رنگ‌های مؤثر و ترکیب مناسب اجزاء گرافیکی می‌تواند کمک به جلب توجه و افزایش ماندگاری داشته باشد.

طراحی پوستر بهتر است توسط افراد متخصص در زمینه گرافیک و تبلیغات انجام شود تا نیازها و اهداف موردنظر به‌خوبی در نظر گرفته شود.

قرارگیری پوستر در مکان‌هایی که تعداد بیشتری از مخاطبان ممکن است آن را ببینند، نقش مهمی در موفقیت آن دارد.

با رعایت این نکات، امکان جلب توجه بیشتر و افزایش ماندگاری پوسترها افزایش خواهد یافت.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments