Search
Close this search box.

۰ تا ۱۰۰ فرم بندی در چاپ (کاملا کاربردی )

Print formatting - 0 تا 100 فرم بندی در چاپ (کاملا کاربردی )

به تا و منظم چیدن صفحات و قرار دادن درست آنها بر حسب اندازه آنها در دستگاه چاپ فرم بندی گفته می شود. پس می توان گفت که تا کردن صفحات به صورت درست یکی از مهم ترین کارهای چاپ می باشد. انجام عملیات فرم بندی یا تا زدن در نرم افزار های Illustrator، Corel Draw و In Design قابل انجام هستند که در این بین In Design  از همه بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. مقاله روش‌های مدرن بسته بندی محصولات غذایی نیز مشاهده کنید.

اهمیت فرم بندی در چاپ

ترتیب و چیدمان صفحات در یک محصول چاپی، مانند کتاب یا مجله، باید با ترتیب معمول مطالعه مطابقت داشته باشد. این امر به راحتی خواندن و درک محتوا توسط خواننده را تسهیل می‌کند.

فرم بندی دقیق می‌تواند خطاهای چاپی را به حداقل برساند. از جمله اشکالاتی که ممکن است به وجود آیند، خطاهای در ترتیب صفحات، چاپ وارونه، یا اشکالات در اعداد صفحات است.

چاپ با فرم بندی صحیح می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. صرف وقت و مواد کمتری برای اصلاحات و تنظیمات مورد نیاز خواهد بود.

امکان فراهم کردن فرم‌های مختلف بر اساس نیازهای مختلف مشتریان، از جمله فرم بندی برای چاپ کتب، بروشورها، گزارشات، و … .

تاریخچه فرم بندی در چاپ

در ابتدا، فرآیند چاپ به صورت دستی انجام می‌شد. این شامل حروف‌چینی دستی و استریپینگ دستی بر روی فیلم عکاسی بود. این روش‌ها زمان‌بر و پرهزینه بودند. به مرور با ورود نرم‌افزارهای فرم بندی دیجیتال، مانند Impostrip در سال ۱۹۸۹، انقلابی در صنعت چاپ ایجاد شد. این نرم‌افزارها امکان ایجاد فرم بندی دقیق تر و سریع تر را با استفاده از کامپیوترها فراهم کردند.

حتما بخوانید:  چاپ دیجیتال یا چاپ افست کدام بهتر است و مقایسه قیمت آنها

امروزه، تکنولوژی و نرم‌افزارهای پیشرفته به عنوان بخشی اساسی از فرآیند چاپ درآمده‌اند. نرم‌افزارهای طراحی و فرم بندی به ارتقاء کیفیت و بهینه‌سازی هزینه‌ها کمک می‌کنند.

به طور کلی، فرم بندی در چاپ نه تنها به بهبود ظاهر محصولات کمک می‌کند بلکه همچنین به بهینه‌سازی فرآیند تولید و کاهش هزینه‌ها می‌پردازد.

چند نوع سایز بندی در چاپ وجود دارد

تا زدن یا چیدن هر محصول با یکدیگر تفاوت دارد، این تفاوتها با توجه به سفارشی که برای چاپ رفته است تعداد صفحات دورو یا تک رو بودن کار اندازه های گوناگونی که دارد برای همین است که در کار باید بدانیم که فرم بندی را برای کاتولوگ لازم داریم یا برای بروشور یا شاید هم برای سربرگ از آن جهت مهم است که هر کدام از این کارها چیدن و فرم بندی متفاوتی را دارند.پس در نتیجه به سه شیوه می توان چاپ را انجام داد که ۴٫۵ ورقی ۲ ورقی و gto نام دارند.

تاثیر فرم بندی در چاپ چه میزان است؟

 به صفحاتی که بین طرح و چاپ قرار می گیرند تا تصویر به چاپ برسد زینک یا فرم گفته می شود.در واقع فرم یکی از مهم تر ین مرحله چاپ نام دارد . یک طراح باید از نحوه فرم بندی و چیدمان کار برای چاپ آگاهی داشته باشد وقتی شما در حال طراحی یک کتاب، سر رسید یا مجله هستید قطعا به چیدمان آن و نحوه چاپ افست توجه خواهید داشت. با توجه به سایز استفاده شده در چاپ که در بر گیرنده سایزهای ۱۰۰_۷۰_، ۷۰_۵۰، ۴۵_۶۵ ، ۳۵_۵۰ است  که با در نظر گرفتن دورو بودن آنها در چاپ افست  باید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. باید در نظر گرفت که چیدن صفحات به صورت منظم و بسیار مهم و قابل توجه است چرا که حتی یک اشتباه کوچک باعث نابودی کل صفحات می شود. پس حتما باید در این کار از تجربه بالا و دقت لازم برخوردار بود. 

حتما بخوانید:  آموزش عکاسی در خانه با ایده های خلاقانه

فرم بندی در کتاب به چه نحوی انجام می گیرد

درست است که ابزار و تکنولوژی به کمک آمده تا کارها بهتر و آسان تر انجام داده شود ولی فرم بندی و چینش صفحات یک کتاب یا مجله علاوه بر نرم افزار های تخصصی نیازمند تجربه بالا نیز است. بر اساس ابعاد کتاب که معمولا سایزهای استاندارد را دارا می باشند و با توجه به استانداردهای زینک فرم هر کتاب را روی صفحات زینک تعریف کرده که در قطع های وزیری برای ابعاد ۲۳۵ در ۱۷ سانتیمتر انجام می شود . پس باید در نظر داشت قسمتی از لبها دور ریخته مس شود باید فاصله نیم سانتی از سه طرف در نظر گرفت و اینکه کل مطالب باید در ای ابعاد طراحی کرد. در چاپ مجله و بروشور هم باید همین نکات را رعایت کرد البته با تعداد چینش سبک تر بعد از فرم بندی و چینش کتاب به صحافی رفته که باید به چسب گرم، فنر ، جلد کتاب و نوع آن را در نظر گرفت.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments