Search
Close this search box.

نکات مهم عکاسی پرتره و انواع سبک های آن

5244 scaled - نکات مهم عکاسی پرتره و انواع سبک های آن

بهتر است قبل از اینکه به تکنیک های یک عکس پرتره موفق بپردازیم، در این مورد صحبت کنیم که عکس پرتره چه نوع عکسی در صنعت عکاسی به شمار می آید. در اصل به عکاسی، که فقط به چهره انسان معکوس شود عکاسی پرتره گفته می شود. اینکه میگوییم چهره انسان چون این نوع عکاسی بیشتر در میان انسان ها متداول بوده و در اشیا یا حیوانات کاربردی ندارد. در این هنر عکاس باظرافت و تنظیم زاویه مورد نظر به صورت فرد از یک  تصویر سازی زیبا هنری را خلق می کند.

تجهیزات مناسب برای گرفتن عکس پرتره

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند هم امکانات خوبی برای عکاسی پرتره ارائه می‌دهند. هرچند که از گوشی‌ها برای عکاسی پرتره استفاده میتوان کرد، اما استفاده از تجهیزات حرفه‌ای همچون دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آینه مزایای خود را دارد.تجهیزاتی که ممکن است برای عکاسی پرتره مورد نیاز باشندعبارتند از:

انتخاب دوربین با حسگر بزرگ (فول‌فریم) معمولاً بهترین نتایج را ارائه می‌دهد.

دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آینه معمولاً برای حرفه‌ای‌ترین عکس ها توصیه می‌شوند.

لنزهای با دیافراگم باز (کمتر از f/2.8) برای ایجاد اثر بوکه و پس‌زمینه محو توصیه می‌شوند.

لنزهای تله‌فوتو با فاصله کانونی حداقل ۷۰-۲۰۰ میلیمتر برای زوم کردن در فاصله مناسب استفاده می شوند.

استفاده از نورپردازی مناسب، از جمله نورهای نرم و متوازن، به کیفیت نهایی تصویر کمک می‌کند.

در صورت امکان، استفاده از استودیو فتوگرافی با پس‌زمینه‌های مخصوص پرتره بهترین نتیجه را تضمین می‌کند.

از تجهیزات جانبی مانند چراغ‌های فلاش، نورپردازی مناسب و تری‌پاد برای استفاده در شرایط مختلف نورپردازی استفاده کنید.

حتما بخوانید:  چاپ دیجیتال یا چاپ افست کدام بهتر است و مقایسه قیمت آنها

برنامه‌های ویرایش تصویر حرفه‌ای مانند Adobe Lightroom یا Photoshop برای بهینه‌سازی تصاویر پس از عکاسی استفاده شوند.

با استفاده از این تجهیزات و مهارت‌های عکاسی، می‌توانید عکس‌های پرتره زیبا و حرفه‌ای بگیرید.

سبک های عکاسی پرتره

درست است که عکاسی پرتره فقط بر چهره مخاطب تمرکز داد ولی در نوع خود دارای سبک های مختلفی دارد.

پرتره تمام قد: در این نوع سبک گرفتن عکس نوع کادر مستطیل عمودی است.

پرتره هنری: در این نوع سبک که خیلی هم مورد استقبال است و برای اکثر سلبریتی ها و نویسندگان و افراد مشهور مورد استفاده قرار می گیرد.

پرتره پرسنلی: عکس پرسنلی برای امور اداری گرفته می شود در این نوع سبک چهره فرد در قالب اداری بر اساس قوانین هر کشور گرفته می شود که عموما برای شناسایی فرد در ادارات دولتی، مدارس، ثبت احوال، گرفتن گواهینامه و … استفاده می شود.

پرتره سیاسی : در این نوع سبک از المان های ملی در کنار فردی که قرار است برای سیاست های ملی یک کشور کار کند مورد استفاده قرار گرفته می شود.

پرتره تبلیغاتی: این نوع سبک عکاسی پرتره بیشتر در تجارت مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر در چاپخانه برای چاپ دیجیتال انجام می شود.

پرتره خانوادگی: معمولا برای استفاده از جشن های خانوادگی، مسافرت و … مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین مطلبی درباره آموزش عکاسی در خانه نیز منتشر کردیم که پیشنهاد می کنم آن مقاله را نیز مطالعه نمایید.

نکات مهمی که در عکاسی پرتره باید رعایت شود.

  1. همیشه باید بازی نور را در کار عکاسی جدی گرفت یک عکاس خلاق باید تنظیم نور را در نظر داشته باشد تا بتواند بیننده را با خلق یک اثر هنری خاص مجذوب کند.
  2. عکاس باید بتواند با نزدیک کردن یا دور کردن دوربین در چهار چوب پرتره حالت چهره مخاطب را نشان بدهد گاهی این حالت چهره می تواند نشان قدرت یک ورزشکار یا صورت خسته و پر از تجربه پدر بزرگ یا معصومیت یک کودک باشد. که البته بعد از گرفتن عکس بخشی از کار به چاپ و کیفیت چاپ عکس بستگی دارد که در چاپخانه چاپو با کمک دستگاه های پیشرفته رعایت شده است.
  3. با کار هم قرار دادن نور، کادر بندی درست، محیط پشت زمینه سوژه ، لنز دوربین تمامی نکاتی هستند که با چینش به جای آنها کنار یکدیگر می توان یک عکس حرفه ای را به ثبت رساند.
  4. قرار گرفتن لنز دوربین در بهترین حالت یکی دیگر از حرفه یک عکاس حرفه ای است یک عکاس کار بلد باید بداند که چه وقتی باید لنز دوربین را به موقع استفاده کند بهتر است در مورد سوژه تحقیق کرده تا با روحیه او بیشتر آشنا شد تا در فواصل کار با او صحبت کرد و در حین صحبت از زاویه های مختلف دوربین از او عکس گرفت . تا کاری متفاوت بتوان خلق کرد.
  5. سرعت عمل حرف ویژه ای در عکاسی پرتره دارد شما باید قدرت سرعت خود را چند برابر کرده تا بلافاصله با تغییر حالت فرد بتوان ثبت لحظه کرد.
حتما بخوانید:  تاثیر تراکت در بازار فروش کسب و کار شما

نکته آخر اینکه شما با انتخاب درست چاپ آنلاین عکس و با دانستن قابلیت درست چاپ عکس خود چه به صورت چاپ دیجیتال یا معمولی می توانید از ترکیب رنگ  جزئیات دیگر که در کار چاپ باید رعایت شود بهره ببرید.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments