Search
Close this search box.

۱۱ مرحله در چاپ افست و فرم بندی اصولی

مراحل چاپ افست

با توجه به اینکه سفارشات در صنعت چاپ هر روزه رو به افزایش است و نیاز مشتریان به کارهای متنوع با ویژگی های بصیری و جذاب تر، صنعتگران چاپ با به روز رسانی دستگاه ها و توجه در این زمینه با کمک تکنولوژی دستگاهای پیشرفته در زمینه چاپ بوجود آمدن دستگاه چاپ افست که در آن مراحل متفاوتی از کار چاپ انجام می شود یکی از بهترین های در زمینه چاپ می باشد. چاپ در این بخش به صورت خلاصه مراحل چاپ با دستگاه های افست را تعریف خواهیم کرد که در کل به سه بخش مراحل ابتدایی، مراحل چاپ، مراحل بسته بندی و بعد از چاپ می توان اشاره کرد.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست یا لیتوگرافی یک روش چاپ با کیفیت و متداول است که در آن از رنگهای CMYK (سیان، مگنتا، زرد و سیاه) برای ایجاد تصاویر و متون استفاده می‌شود. این روش چاپ معمولاً برای تیراژهای بزرگ و پروژه‌هایی با کیفیت بالا به کار می‌رود.

چاپ افست به دلیل استفاده از فناوری صفحات چاپ و غلتک‌های خاص، به ارائه کیفیت بالا در انتقال تصاویر، جزئیات و رنگ‌ها به محصول نهایی مشهور است.

چاپ افست به دلیل کارایی بالا در تیراژهای بالا و حجم بزرگ چاپ، برای پروژه‌هایی که تعداد بسیار زیادی از محصول نیاز دارند، مناسب است. این روش چاپ همچنین به دلیل قابلیت انتقال دقیق تصاویر و جزئیات، برای پروژه‌هایی با نیاز به دقت بالا مناسب است.

هر چند که هزینه‌های اولیه چاپ افست بالاتر است، اما با افزایش تعداد چاپ، هزینه به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین، در تیراژهای بالا به نسبت به چاپ دیجیتال، بهینه‌ترین هزینه را ارائه می‌دهد. البته این مورد را هم متذکر شویم که چاپ افست می‌تواند بر روی انواع مختلف مواد چاپی اعم از کاغذ، کارتن، ورقه‌های پلاستیکی و حتی فلزات انجام شود.

البته چاپ افست به عنوان یک روش سنتی و موثر، هنوز هم در صنعت چاپ به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تولید محتواهای چاپی با کیفیت بالا شناخته می‌شود.

فروشگاه اینترنتی چاپ

مراحل اولیه

  1. انجام دادن طراحی که می‌توانید به بخش نکات مهم در طراحی مراجعه کنید.
  2. تهیه کاغذ (میترال چاپ) مناسب یک کاغذ چاپ مناسب برای نتیجه بدون عیب بسیار مهم است.
  3. خروجی اولیه کار شما قبل از چاپ در چاپخانه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. پس باید تمامی مراحل چاپ که بر روی کاغذ قرار است اتفاق بی افتد را مد نظر قرار داد از قبیل رنگ های به کار برده شده نوع کاغذ استفاده شده نوع ذخیره با فرمت های درست رعایت فاصله برای برش در چاپخانه و تمامی نکات مهم که در مابقی مقالات گفته شده است.
  4. قالب گیری :برای برخی از کارهای چاپی باید برش خاصی زده شود مثل جعبه کارتن نتیجه قالب گیری بر روی صفحه های که با اصلاح تیغه به آن گفته می شود که بر روی کاغذ های چاپ اجرا می شوند.
حتما بخوانید:  خودکار تبلیغاتی بهترین هدیه خاص

مراحل چاپ

لیتوگرافی : به مرحله اول چاپ گفته می شود که در آن باید فیلم از روی آن گرفته شود که این کار توسط دستگاه لیتوگرافی انجام که شما می توانید پیش زمینه را در فتوشاپ از طریق گزینه Channela  می توانید تعداد رنگها را ببینید.

زینک :با آلیاژ های ساخته شده توسط آلومینیوم و روی که فیلم روی آن منعکس می شود که به آن زینک گفته می شود. در این در نهایت به کانال های رنگی در هر پروژه با رعایت استاندارد های لازم لیتوگرافی گفته می شود.

مراحل چاپ افست - 11 مرحله در چاپ افست و فرم بندی اصولی

چاپخانه

زینک برای اجرای آخر به چاپخانه انتقال داده می شود و توسط شخصی که کار را با دستگاه چاپ بلد است انجام داده می شود زینک روی ماشین چاپ بسته می شود و از طریق چهار رنگ اصلی تغذیه می شود در اینجا با توجه به نوع کاغذ به کار رفته شده باید برش انجام داده شود. که اگر کاغذی باشد یک بار و اگر گلاسه باشد تا دو بار باید این کار انجام گیرد. پس باید به توجه به خوشنامی کارخانه و مد نظر گرفتن دستگاهای با تکنولوژی بالا باید مد نظر گرفت که مجموعه چاپو تمامی این ویژگیها را برای یک چاپ موفق در نظر گرفته است.

عملیات بعد از چاپ

سلفون کاری

 بعد از مراحل چاپ کار نیاز به روکش یا سلفون دارد که باید حتما زیر نظر گارگاه یووی که از مرغوبیت بالا در کار استفاده می کنند انجام شودد تا بعد از مدتی سلفون از روی کار جدا نشود و کار ظاهر خود را از دست ندهد.

ترتیب بندی

قسمتی از کار بعد از چاپ نیاز به تا کردن یا ترتیب بندی دارند به طور مثال برای یک مجله یا جعبه نیاز به این دارید که محصول تا بهورد یا چیدمان درست و با نظم و ترتیب داشته باشد. برای ایجاد شدم نتیجه درست ماشین هایی با تکنولوژی که به آن ماشین های تا زن نیز گفته میشود با دقت بالا کار را انجام میدهند.

حتما بخوانید:  کدام سبک چاپ عکس را باید انتخاب کنم؟

صحافی کردن

وقتی کار از مرحله سلفون کشی عبور کرد به مرحله چسباندن میرسد که معمولا در چاپ کتاب و مجله اتفاق می افتد که در اینجا کار نهایی شده که باید چاپخانه رعایت کیفیت مواد را داشته باشد تا ایرادی در جدا شدن برگ ها ایجاد نشود.

لترپرس یا نیم تیغ کردن

برای اینکه جعبه مورد نظر بعد از طراحی شکل مورد نظر خود را حفظ کند و بر روی قلب مورد نظر درست قرار بگیرد باید بلندی و کوتاهی کار مورد نظر توسط تیغ زن برش های درست زده شود تا کار نهایی از مستحکم بودن برقرار باشد.

چسب کاری درست جعبه

برای اینکه کار در نهایت از تمیزی و استحکام بالای برخوردار شود باید دستگاه مورد نظر د اپراتور مربوطه کار چسباندن را با دقت زیاد انجام داده باشد تا از کیفیت بالای برخوردار شود .و در نهایت باید کار از چاپخانه با یک بسته بندی کامل خارج شود تا به درستی به مقصد برسد.

بندی در چاپ - 11 مرحله در چاپ افست و فرم بندی اصولی

فرم بندی در چاپ

به تا و منظم چیدن صفحات و قرار دادن درست آنها بر حسب اندازه آنها در دستگاه چاپ فرم بندی گفته می شود. پس می توان گفت که تا کردن صفحات به صورت درست یکی از مهم ترین کارهای چاپ می باشد. انجام عملیات فرم بندی یا تا زدن در نرم افزار های Illustrator، Corel Draw و In Design قابل انجام هستند که در این بین In Design  از همه بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

چند نوع سایز بندی در چاپ وجود دارد

تا زدن یا چیدن هر محصول با یکدیگر تفاوت دارد، این تفاوتها با توجه به سفارشی که برای چاپ رفته است تعداد صفحات دورو یا تک رو بودن کار اندازه های گوناگونی که دارد برای همین است که در کار باید بدانیم که فرم بندی را برای کاتالوگ لازم داریم یا برای بروشور شاید هم برای چاپ سربرگ از جهت مهم است که هر کدام از این کارها چیدن و فرم بندی متفاوتی را دارند.پس در نتیجه به سه شیوه می توان چاپ را انجام داد که ۴٫۵ ورقی ۲ ورقی و gto نام دارند.

حتما بخوانید:  افزایش میزان فروش با چاپ جعبه سیب زمینی

تاثیر فرم بندی در چاپ چه میزان است؟

 به صفحاتی که بین طرح و چاپ قرار می گیرند تا تصویر به چاپ برسد زینک یا فرم گفته می شود.در واقع فرم یکی از مهم ترین مرحله چاپ نام دارد . یک طراح باید از نحوه فرم بندی و چیدمان کار برای چاپ آگاهی داشته باشد وقتی شما در حال طراحی یک کتاب، سر رسید یا مجله هستید قطعا به چیدمان آن و نحوه چاپ افست توجه خواهید داشت. با توجه به سایز استفاده شده در چاپ که در بر گیرنده سایزهای ۱۰۰_۷۰_، ۷۰_۵۰، ۴۵_۶۵ ، ۳۵_۵۰ است  که با در نظر گرفتن دورو بودن آنها در چاپ افست  باید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. باید در نظر گرفت که چیدن صفحات به صورت منظم و بسیار مهم و قابل توجه است چرا که حتی یک اشتباه کوچک باعث نابودی کل صفحات می شود. پس حتما باید در این کار از تجربه بالا و دقت لازم برخوردار بود. 

فرم بندی در کتاب به چه نحوی انجام می گیرد

درست است که ابزار و تکنولوژی به کمک آمده تا کارها بهتر و آسان تر انجام داده شود ولی فرم بندی و چینش صفحات یک کتاب یا مجله علاوه بر نرم افزار های تخصصی نیازمند تجربه بالا نیز است. بر اساس ابعاد کتاب که معمولا سایزهای استاندارد را دارا می باشند و با توجه به استانداردهای زینک فرم هر کتاب را روی صفحات زینک تعریف کرده که در قطع های وزیری برای ابعاد ۲۳۵ در ۱۷ سانتیمتر انجام می شود . پس باید در نظر داشت قسمتی از لبها دور ریخته مس شود باید فاصله نیم سانتی از سه طرف در نظر گرفت و اینکه کل مطالب باید در ای ابعاد طراحی کرد. در چاپ مجله و بروشور هم باید همین نکات را رعایت کرد البته با تعداد چینش سبک تر بعد از فرم بندی و چینش کتاب به صحافی رفته که باید به چسب گرم، فنر ، جلد کتاب و نوع آن را در نظر گرفت.

در نهایت اگر در زمینه چاپ و مراحل فرم بندی سوال دارید می توانید آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید و همچنین خوشحال می شویم نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق دیدگاههای با ما در میان بگذارید.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments