Search
Close this search box.

چاپ دیجیتال یا چاپ افست کدام بهتر است و مقایسه قیمت آنها

دیجیتال یا افست

اگر سرعت در چاپ برایتان مهم است باید چاپ دیجیتال را انتخاب کرده چون در این نوع چاپ از دستگاه های دیجیتالی، به کار رفته که از مواد شیمیایی کمتر بوده و جوهر یا تونر کمتر به داخل کاغذ نفوذ نمی کند و یک لایه نازک روی سطح کاغذ را می‌گیرد و از این بابت به محیط زیست آسیب کمتری وارد کرده چون برای تثبیت رنگ بر روی کاغذ از روش های حرارتی و تابشی فرابنفش برای تثبیت رنگ استفاده می شود. اما در چاپ افست شما با گستردگی بیشتری رو برو هستید از این رو که به کار گیری رنگ بیشتر بوده و رنگها به صورت جداگانه بر روی کاغذ چاپ می شود و با توجه به مدل و قیمت دستگاه بین ۱ تا ۵ ستون رنگ دارد. و به صورت هم زمان با توجه به نوع دستگاه از چند نوع رنگ استفاده می شود. در ادامه به تفاوت این دو نوع چاپ و ویژگی های هر یک می پردازیم.

عوامل مهم در انتخاب روش چاپ و تأثیرات آن

در فرآیند انتخاب روش چاپ، مجموعه‌ای از فاکتورهای ویژه وجود دارند که بر انتخاب نهایی تأثیرگذارند. در این راستا، عوامل زیر بسیار مهم هستند و بهتر است به آنها توجه شود:

  • چاپ افست برای حجم‌های بالا بهترین انتخاب است. اما در صورتی که حجم چاپ کم باشد، چاپ دیجیتال با هزینه اولیه کمتر می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.
  • چاپ دیجیتال به دلیل عدم نیاز به مراحل مکانیکی، سریع‌تر از افست است. اگر زمان اجرا برای شما اهمیت دارد، چاپ دیجیتال به عنوان گزینه سریع‌تر در نظر گرفته می‌شود.
  • افست برای چاپ قطعات بزرگ‌تر مناسب‌تر است، در حالی که چاپ دیجیتال دارای محدودیت‌هایی در اندازه و ذخیره کاغذ است.
  • افست برای تطبیق دقیق با سیستم تطبیق پنتون مناسب است. از طرف دیگر، چاپ دیجیتال رغبت در تطبیق دقیق با رنگ‌های پنتون را ندارد، اما به نزدیکی به رنگ‌های دلخواه امکان می‌دهد.
  • چاپ دیجیتال به عنوان روشی ایده‌آل برای سفارشی‌سازی قطعات چاپی به شمار می‌آید. با این روش، می‌توان به راحتی اطلاعات را بر روی هر قطعه جداگانه، مانند آدرس یا شماره تماس، بدون تغییر در فرآیند چاپ، تغییر داد.
  • اگر کیفیت چاپ اولویت اصلی باشد، چاپ افست به دلیل دقت بالا و توانایی انتقال جزئیات بهتر، بهترین گزینه است. چاپ دیجیتال نیز کیفیت خوبی دارد اما در برخی موارد ممکن است جزئیات کمتری را انتقال دهد.
حتما بخوانید:  انواع جعبه بسته ‌بندی تبلیغاتی را بشناسیم

روش های بکار رفته در چاپ دیجیتال چیست؟

دیجیتال بهتره؟ - چاپ دیجیتال یا چاپ افست کدام بهتر است و مقایسه قیمت آنها

روش الکتروفتوگرافی

در این روش از دو نوع مرکب جامد پودری (تونر) یا مایع ( شیوه دیجیتال مرکبی ) استفاده می شود. در روش تونری از روش بار دار کردن درام چرخانی توسط شعاع لیزر، تشکیل تصویر به صورت مرکب های پودری با نام نونر استفاده می شود. که در ابعاد متوسط از کار آمد ترین شیوه های چاپ می باشد زیرا به واسطه سرعت بالا از پر کار برد ترین سیستم های چاپ به شمار می آید و برای عموم به عنوان کپی یا لیزری شناخته شده است.

در روش مرکبی در روش دیجیتال مرکبی از ترکیب چند رنگ استفاده می شود. که برای کارهای پر تیراژ بیشتر کاربرد دارد.

روش دیجیتال نوری یا پرتویی

از دستگاه های نوری یا پرتویی بیشتر در عکاسی ها استفاده میشود زیرا از کیفیت بالایی در چاپ تصویر استفاده میشود و عکس یادگاری شما را با بهترین کیفیت رنگ به چاپ میرساند .

روش جوهر افشان

در این روش چون رنگ به صورت لحظه ای پاشیده می شود و در لحظه بعدی بلافاصله قطع می شود و همین امر باعث می شود کیفیت کار بالا رفته و اطلاعات دیجیتال به صورت مرکب های مایع به طور مستقیم به کار می رود که این امر به صورت اتوماتیک در داخل دستگاه انجام می شود.

در این روش همانند چاپ افست و تنها فرق آن در استفاده از واسطه چاپی می باشد. به صورتی که بلیت در ابتدا داخل این چاپگر ها طراحی شده است و داده ها به صورت فایل کامپیوتری از رایانه به چاپگر منتقل می شود. و از آنجایی که به چاپ ارزان معروف است  در تیراژ بالاتر به کار می رود.

روش حرارتی

در ان روش با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی توسط حرارت ناشی از لیزر بر روی سطح کاغذ حساس، تصویر و رنگ ایجاد شده و کار چاپ انجام می شود. که به دلیل جایگزین شدن دستگاه های جدید رو به کاهش استفاده است

حتما بخوانید:  چاپ انواع فاکتور با جنس های مختلف (راهنمایی کامل)

روش تصعید رنگ

این روش که به نوعی از روش حرارتی الهام گرفته شده، رنگ از روی سلفون های بخار کرده عبور می کند که پرتوهای لیزر یا ماتریس حرارتی بر روی کاغذ ثبت می شود. در این روش امکان چاپ روی کاغذهای متنوع وجود دارد و برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز در تیراژ ابعاد بالا متوسط به کار می رود.

روش های به کار رفته در چاپ افست

در چاپ افست از سیستم رنگی مشکی، زرد، ارغوانی، فیروزه ای، کیمیاوی استفاده میشود و رنگها به صورت جداگانه روی کاغذ چاپ می شود.

 شاید طراحی در در برنامه های گرافیکی باید چند تصویر را در کنار هم قرار بدهد تا یک تصویر متفاوت را خلق کند اما در طراحی در صنعت چاپ باید استاندارد های را برای چاپ رعایت کند طراح باید ویژگی های تخصصی مورد بصری و ابعاد رعایت شود. پس پیشنهاد ما این است که کار را به طراحان حرفه ای مجتمع چاپ چاپو بسپارید تا با آگاهی لازمی که در این زمینه دارند کار را به سرانجام برسانند. طراحان گرافیک در این زمینه به شما کمک کرده تا کار چاپ شما با آنچه سفارش داده کاملا مطابقت داشته باشد.

افست 22 - چاپ دیجیتال یا چاپ افست کدام بهتر است و مقایسه قیمت آنها

لیتوگرافی

بعد از طراحی کار به لیتوگرافی برده می شود در اینجا از چهار رنگ اصلی استفاده می شود و سپس تصویر مخصوص بر روی صفحه فلزی چاپ می شود. همین صفحه فلزی باعث می شود جوهر چاپ به خود نمی گیرد ولی در عوض جنس مواد پلیمری که طرح را بر روی لینک چاپ می کند جاذب مرکوب می باشد.

از اصلی مشکی استفاده می شود. و دقت چاپ و رزولوشن پرینت در این دستگاه فوق العاده بالاست. پس از تهیه فیلم از فایلها مورد نظر، فایل مورد نظر در دستگاه کپی قرار می گیرد و بعد از اینکه نور دهی تصویر فیلم بر روی زینک افتاد و غلطک چهار زینک از هر رنگ تهیه شده و کار چاپ رنگی انجام می شود.

دستگاه چاپ افست

دستگاه چاپ افست در دو نوع یکی رولی و دیگری ورقی که ورقی در مقایسه با دستگاه های چاپ رولی بیشتر به کار رفته می شود. که از بشه های تحویل کاغذ چاپ شده بر روی یکدیگر جمع شده و آماده تحویل می باشد و دیگری واحد رطوبت و مرکب دهی و تامین فشار دستگاه را انجام می دهد و در نهایت واحد تغذیه یا آپارات که عملیات انتقال به کاغذ را به درون دستگاه بر عهده دارد. در چاپ کار تهیه شده باید از مراحل غلطک رنگ، غلطک آب، غلطک زینک، غلطم لاستیکی، غلطک فشار، بگذرد تا به کاغذ منتقل شود.

حتما بخوانید:  آموزش عکاسی در خانه با ایده های خلاقانه

کاغذ چاپ

در این نوع چاپ نوع به نوعی می توان گفت از هر نوع کاغذ استفاده می توان کرد. چه از نظر جنس یا از نظر گرماژ و به مانند چاپ دیجیتال محدودیت استفاده از گاز وجود ندارد.

فرق عمده بین چاپ افست و دیجیتال

از جمله تفاوت های بارزی که می توان به آنها اشاره کرد در مزایای استفاده چاپ افست نسبت به چاپ دیجیتال

  1. در کاغذ به کار رفته از هر نوع کاغذ در می توان در چاپ افست استفاده کرد
  2. امکان چاپ در تیراژ بالا
  3. بجز ۴ رنگ اصلی می توان از رنگ های ساخته شده نیز استفاده کرد.
  4. ولی در چاپ دیجیتال علاوه بر سرعت چاپ که برای تیراژ پایین امکان تغییر اطلاعات در نسخه های مختلف وجود دارد و در روش چاپ دیجیتال این امکان به کاربر داده می شود که تعداد را در چاپ مشخص کند .

با تمام ویژگی های چاپ افست معایبی نیز دارد که از آن جمله می توان به چاپ محصولات با تیراژ پایین و به دلیل تهیه زینک و پلیت عملیات چاپ زمان بر می شود و بعد از تعریف کار دیگر امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد. و باید اطلاعات اولیه به صورت درست وارد شود.و از جمله معایب که در چاپ دیجیتال می توان به آنها اشاره کرد توان کمتری بر روی میتریال مختلف دارد ، فقط می شود از چاپ دیجیتال استفاده کرد ، برای محصولات چاپی بزرگتر و در تیراژ بالا هزینه بر است. 

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments